Naapurin Maalaiskana nokkasi kymmenen prosenttia Suomen siipikarjamarkkinasta

Naapurin Maalaiskana -tuotemerkillä toimiva Kronfågel Oy on napannut kolmessa vuodessa 10 prosentin osuuden suomalaisesta siipikarjamarkkinasta.

”Lähdimme nollasta liikkeelle vuonna 2014 ja nyt meillä on tuntuva osa markkinasta. Työllistimme aluksi 30 ihmistä, nyt suoraan 150 ja välillisesti sopimustuottajien, kuljetusyrittäjien ja muiden yhteistyökumppaneiden kautta 250. Uudet työpaikat ovat alueellisesti erittäin tärkeitä. Näyttää siltä, että markkinaosuutemme jatkaa voimakasta kasvuaan myös tänä vuonna. Tavoitteenamme on olla suomalaisessa siipikarjamarkkinassa vahva kolmonen ja jossain vaiheessa toimialan kannattavin yritys”, Kronfågel Oy:n maajohtaja Mikko Karell sanoo.

Naapurin Maalaiskana haluaa muuttaa suomalaisen siipikarjateollisuuden eettisesti, laadullisesti ja liiketaloudellisesti kestävämmäksi. Karellin mukaan merkittävän markkinaosuuden saavuttaminen on vaatinut rohkeaa yrityskulttuuria ja tuotteisiin sekä makuun panostamista.

”Perinteinen elintarviketeollisuus on kankeaa, hidasta ja uudistumatonta. Meidän yrityskulttuurimme poikkeaa tästä. Kun on intohimoa ja oikeat ihmiset oikeilla paikoilla niin markkinaa voi muuttaa, vaikka ympärillä olisi kuinka paljon tahansa aliarviointia ja vähättelyä, jopa halveksuntaa. Laatuun ja makuun panostaminen kannattavat, minkä osoittaa esimerkiksi meidän lisäksemme myös Kotipizzan ja Kokkikartanon menestys.”

Kantar TNS:n julkaiseman tuoreimman lihabarometrin mukaan Suomessa tuotettiin viime vuonna 121 miljoonaa kiloa broilerinlihaa. Broilerinlihan kulutus kasvaa noin 10 prosentin vauhdilla. Samaan aikaan sianlihan kulutus on pysynyt ennallaan ja naudanlihan kulutus vähentynyt.

”Siipikarjamarkkina kasvaa ja kehittyy, mutta laadullisesti se on yhä alikehittynyt. Naapurin Maalaiskana pyrkii tekemään kaiken vähän paremmin, lite bättre. Emme yritäkään tehdä tuotteita kaikille suomalaisille, vaan niille jotka arvostavat lihan makua ja laatua, ja ovat valmiita maksamaan niistä vähän enemmän. Tästä yksi esimerkki on kesäksi 2017 kehittämämme, erittäin hyvin grillattavaksi soveltuva luuton koipireisi.”

Kantar TNS:n tutkimuksen mukaan Naapurin Maalaiskana on Suomen potentiaalisin tuorelihabrändi. Broileribrändeistä sillä on lojaaleimmat asiakkaat. ”Meidät erottaa muista toimijoista etenkin se, että uskomme kanan olevan sitä mitä syö. Aivan kuten ihminenkin. Siksi kiinnitämme erityistä huomiota kananpoikiemme kasvatusoloihin ja ruokavalioon. Kolme neljäsosaa lintujen ruoasta on kotimaista kauraa ja vehnää, loput kotimaista härkäpapua ja GMO-vapaata soijaa. Olemme luomun lisäksi ainoa GMO-vapaan kananlihan tuottaja Suomessa. Näyttää siltä, että myös kuluttajat arvostavat samoja asioita”, Karell sanoo.