Proteiini parantaa nuoren urheilijan suorituskykyä: Ella Junnila valitsee kanaa monessa muodossa

Tampereen Pyrinnön yleisurheilija Ella Junnila tietää, että ruokavalio ratkaisee paljon, jos aikoo menestyä. Nuorilla ongelmia aiheuttaa ruokavalion yksipuolisuus ja huono laatu. Lääkkeenä toimii useimmiten hyvä ja monipuolinen kotiruoka. Junnila on ratkaissut ruokapulman syömällä monipuolisesti kanaa.

”Nuoret urheilijat unohtavat helposti, kuinka terveellistä tavallinen kotiruoka on. Liian usein säännölliset ateriat korvataan lisäravinteilla. Vitamiinit kannattaa hankkia kasvimaailmasta ja proteiini laadukkaasta vaaleasta lihasta kuten kanasta, kananmunista, pavuista tai soijasta”, kertoo kuntovalmentaja Tuukka Linjala.

Tampereen Pyrinnön Ella Junnila tietää, että ruokavalio näyttelee tärkeää roolia urheilijan arjessa ja suorituksista palautumisessa.

”Ruuan laatu ratkaisee niin urheilussa kuin muussakin elämässä. Jos ruoka ei ole laadukasta ja ravitsevaa, keho ei saa siitä tarvitsemiaan ravintoaineita ja palautuminen hidastuu”, Junnila sanoo.

Avainasemassa hyvälaatuinen ruoka – Junnilan lautasella on kanaa monessa muodossa

Tuukka Linjalan mukaan nuorten urheilijoiden yksipuolinen ruokavalio johtuu erityisesti siitä, että ravinto koostuu liikaa sokerista ja rasvasta, jolloin hyvälaatuinen proteiini unohtuu.

”Jos ateriaväli venyy, verensokeri laskee ja tekee mieli epäterveellistä ruokaa. Tämän takia on tärkeää syödä säännöllisesti ja välttää ravintoaineköyhiä sipsejä ja croissanteja”, Linjala sanoo.

Junnilan lautaselle valikoituu proteiininlähteeksi useimmiten kana.

”Kana on ympäri vuoden pääasiallinen proteiinin lähteeni. Syön sitä 3-4 kertaa viikossa eri tavoin kokattuna”, Junnila kertoo.

Makua unohtamatta: kanasalaatti siemenillä ja mangolla

Yksi syy siihen, miksi Junnilalle maistuu kana, on sen monipuolisuus ja hyvä maku.

”Kana on monimuotoinen ja laadukas kotimainen liha, ja siitä voi valmistaa hyvin erilaisia ruokia – siihen ei pääse kyllästymään. Suosikkejani ovat erilaiset kanasalaatit, joihin tykkään lisätä siemeniä ja hedelmiä, muun muassa mangoa”, Junnila kuvaa.

”Lihan laatu ja maku kulkevat käsi kädessä. Hyvälaatuinen ja vastuullisesti tuotettu broileri myös maistuu hyvältä, ja taipuu moneen eri reseptiin”, Naapurin Maalaiskanojen tuotekehityspäällikkö Kaisa Huttunen sanoo.

Ruokailu on suunniteltava oman arjen mukaan

Nuorten urheilijoiden elämää rytmittävät harjoitukset ja kilpailut, joiden mukaan ruokavalio pitää suunnitella. Kana maistuu Ella Junnilalle erityisesti kisakaudella.

”Kana on vatsalleni helpompi sulattaa kuin punainen liha. Sen takia tykkään käyttää sitä erityisesti kisakaudella, koska silloin kropan pitää tuntua hyvältä.”

Perussääntönä aamupala, lounas, välipala, lämmin päivällinen ja iltapala noin kolmen tunnin välein syötynä on toimiva, mutta vanhempien ja ammattilaisten tuki on tärkeää sopivan ruokavalion suunnittelussa.

”Vanhemmilla on vastuu huolehtia kotiruokailusta, ja asiantuntevaa apua kannattaa pyytää valmentajalta tai kouluterveydenhuollon puolelta”, kuntovalmentaja Tuukka Linjala muistuttaa.


Lisätietoja:

Samuli Eskola, maajohtaja
+358 (0) 40 043 6464
samuli.eskola(a)naapurinmaalaiskana.fi

Naapurin Maalaiskana
Naapurin Maalaiskana Oy on vuonna 2013 perustettu suomalainen, siipikarjaan erikoistunut yritys ja olemme nykyisin osa kansainvälistä Scandi Standard-pörssiyhtiötä. Meillä on alallaan yksi Pohjoismaiden uudenaikaisimmista tuotantolaitoksista Turun seudulla Liedossa ja valmistamme tuotteitamme Naapurin Maalaiskana -brändillä vähittäiskauppaan ja HoReCa -asiakkuuksiin. Panostamme toiminnassamme laatuun, tuotteemme ovat GMO-vapaita ja meillä on esim. FSSC laatu- ja turvallisuussertifikaatti.